Opinie: Acceptatie crypto door implementatie in games - Bitcoinsaltcoins.nl
Altcoins/Bitcoins traden bij Binance

Opinie: Acceptatie crypto door implementatie in games

Crypto acceptatie games

Eerder schreef ik al dat acceptatie van cryptocurrency misschien niet het beste kan starten in landen zoals Amerika en Nederland. Ontwikkelingslanden en landen waar veel immigranten werken en hun geld naar huis sturen zijn hier meer geschikt voor. Waarom zouden mensen in de rijkere landen, die met een bankpas of creditcard alles kunnen betalen, opeens een nieuw systeem gaan gebruiken? Zoals Engelsen zouden zeggen: “if it ain’t broke, don’t fix it”. Toch zie ik wel manieren waarop acceptatie van cryptocurrency versneld zou kunnen worden in rijkere landen. De wereld van gaming en virtuele valuta is hier uitermate geschikt voor. Coinbase CEO Brian Armstrong gaf dit ook al aan. Ik ben het hier mee eens.


De -schimmige- wereld van virtuele valuta in games

In de wereld van gold farming en verkoop van digitale items en valuta voor games gaat miljarden om. In 2010 werd al geschat dat er meer dan een miljard USD per jaar omging in deze industrie. Huidige cijfers zijn niet bekend. Er wordt alleen gesproken over een “multi-billion-dollar” industrie. Oftewel: Jaarlijks maken de gold farmers en bedrijven die in-game valuta, items en accounts verkopen samen meerdere miljarden dollar omzet. De virtuele valuta van het spel World of Warcraft is zelfs meer waard dan de Venezolaanse Bolivar (VEF). In totaal zijn er meer dan 2.5 miljard gamers wereldwijd (2016)

Ik heb vroeger voor grote bedrijven in deze industrie gewerkt. Niet als gold farmer, gelukkig, maar aan de websites van de verkopers. De bedragen die er in omgaan zijn duizelingwekkend. Het is een wereld waar kleine bedrijven dagelijks meer dan 10.000 euro aan FIFA Coins verkopen (de in-game valuta voor het populaire voetbalspel FIFA) of dagelijks meer dan 12.000 euro netto overhouden aan de verkoop van World of Warcraft goud. Alhoewel het bij de meeste grote game-ontwikkelaars tegen de regels is om als speler zulke dingen aan te kopen, gebeurt het toch nog steeds op grote schaal. De melding “Je account wordt verwijdert als je illegaal in-game valuta koopt of verkoop”, lijkt niet veel uit te maken.

Melding ban account game items
Melding op een website van een in-game currency verkoper

Virtueel geld verdienen en uitbetalen in cryptocurrency

Het idee van geld verdienen met virtuele in-game valuta is niet nieuw, maar tot op heden wordt dit niet toegestaan door de game-ontwikkelaars. Slechts een handjevol kleine ontwikkelaars of bedrijven die speciale blockchain games ontwikkelen zijn hier mee bezig. Ook zijn er speciale dieren blockchain games.

CryptoKitties
CryptoKitties

Gamen en tegelijkertijd geld verdienen wordt steeds groter

Op het moment zijn er een groot aantal mensen, voornamelijk jongeren, die fulltime gamen en er van kunnen leven. Deze mensen streamen via voornamelijk via Twitch of YouTube.

Het grootste (individuele) kanaal op YouTube is van Pewdiepie. Hij begon ooit met games voorzien van zijn eigen commentaar terwijl hij speelde. Tegenwoordig houdt hij zich ook bezig met andere zaken, zoals memes, nieuwsgeving en reageren op content van anderen. Hij verdiend – naar schatting – gemiddeld 12 miljoen dollar per jaar met zijn filmpjes. De meest populaire Twitch-streamer Ninja verdient -naar schatting- meer dan 500.000 USD per maand. Hij speelt voornamelijk de populaire game Fortnite.

Daarnaast zijn er nog veel meer kleinere kanalen op meerdere platforms die een goed fulltime inkomen verdienen door games te streamen. Ook zijn er voor de professionele gamers toernooien waar het prijzengeld regelmatig boven de 100.000 euro per persoon uitkomt. Thijs Molendijk, een Nederlandse Hearthstone-speler heeft naar verluidt meer dan 400.000 USD aan prijzengeld verdient. Dit is inkomen naast zijn stream, donaties en samenwerkingen.

Thijs hearthstone inkomen
Thijs prijzengeld Hearthstone. Bron: https://www.esportsearnings.com/players/7517-thijs-molendijk

Fulltime gamer worden dankzij een nieuw cryptocurrency betaalsysteem?

Ik denk dat het hoog tijd is voor nog een mogelijkheid om fulltime te gaan gamen. Dat mensen betalen voor in-game valuta, items en andere dingen waardoor zij een voordeel kunnen behalen in games, is bewezen. Als bedrijven en grote game-ontwikkelaars het mogelijk maken om legaal in-game valuta en items om te wisselen voor cryptocurrencies, kunnen steeds meer gamers een inkomen verdienen. Zij doen dan iets wat ze leuk vinden.

De omslag en Blockchain games

Op het moment zijn blockchain-games nog veel te primitief voor dit soort zaken. De grootste groep gamers spelen liever Fortnite, FIFA, Overwatch, Red Dead Redemption, God of War, Celeste, League of Legends, Hearthstone, PUBG, DOTA 2, Counter-Strike of Super Smash Bros. Ultimate. Dit kan ik deze groep zeker niet kwalijk nemen. Dit is leuker dan bijvoorbeeld een virtuele kat kopen met Ethereum.

Fortnite
Fortnite

De omslag, waardoor acceptatie van cryptocurrency ook in rijkere landen plaats kan vinden, moet komen van de grote gamebedrijven. Zodra  bedrijven zoals Tencent, Sony, Microsoft, Blizzard, EA, Nexon, Ubisoft, Netmarble, Nintendo en Take Two Interactive virtuele valuta uitbetalen in crypto mogelijk maken, kan dit een omslagpunt zijn voor de acceptatie van cryptocurrencies.

Voorbeeld 1: Second Life en de Linden Dollar

Second Life is een virtuele wereld dat in 2003 werd gelanceerd door het bedrijf Linden Lab. De game kon alleen online gespeeld worden. Het is een virtuele driedimensionale MMORPG, waarin spelers door middel van een avatar (een aangemaakt poppetje) bewegen. Spelers kunnen zelf content maken, zoals: uiterlijk van hun avatar aanpassen, huizen kopen, meubels maken, parken vormgeven en hele werelden maken. De virtuele eenheid die werd gebruikt was de Linden Dollar. Hiermee kon je items kopen. Deze Dollars konden gekocht worden met fiat geld. De koers is in alle jaren redelijk stabiel gebleven tussen de 240 en 270 Linden Dollar (L$) / 1 USD. Op de gecentraliseerde Linden exchange kun je Linden Dollar kopen en verkopen. Je kan er zelfs limit orders plaatsen!

Virtuele werelden en cryptocurrency
Second life

Voorbeeld 2: Entropia Universe en PED

Entropia Universe is een MMORPG ontworpen door een Zweeds softwarebedrijf. Spelers kunnen ervoor kiezen om op één planeet, een satelliet, een ruimtestation of zelfs in de ruimte zelf een game te spelen. Het spel maakt gebruik van microtransacties, waarmee spelers Project Entropia Dollars (PED) kunnen kopen. Deze worden gebruikt als in-game valuta. Het betalingssysteem stelt spelers ook in staat hun PED om te zetten in Amerikaanse dollars, die wordt bepaald door de wisselkoers van de twee valuta’s. Met een muisklik kan PED uit het spel worden gehaald en naar de bankrekening worden verzonden. Gemiddeld gezien is 10 PED 1 USD waard.

Nadeel 1: Het leven van een Chinese gold farmer

Sinds de start van mmorpg’s en de opkomst van bedrijven die digitale in-game currencies verkopen zijn de gold farmers al een groot probleem. De NY Times heeft ooit een beeld geschetst van het leven van een Chinese gold farmer. Deze mensen maken lange dagen onder onmenselijke omstandigheden. Zij verdienen er nauwelijks geld mee. Al het geld gaat naar de opdrachtgevers. Als het mogelijk wordt om met grote games cryptocurrency te verdienen, zal dit een probleem blijven. In rijkere landen zal het een leuk inkomen kunnen zijn voor mensen die online geld willen verdienen. Zij kunnen de opbrengst direct in eigen zak steken. Ik hoop dat de mensen die in opdracht “gold farmer” zijn, voor zichzelf kunnen beginnen, maar vrees dat er nog steeds veel misbruik gemaakt wordt van mensen die in opdracht van een baas moeten ‘farmen’.

Nadeel 2: Gameverslaving

Daarnaast wordt gamen steeds vaker gezien als een verslaving en voor veel mensen is gameverslaving een nadelig iets. Zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) erkent gameverslaving als een officiële verslaving. De NOS heeft een artikel geschreven over Raoul, een jongen van 15 jaar, die zelfs spullen ging stelen om in-game items te kopen. Als je met gamen geld of crypto kan verdienen, werkt dit verslaving wellicht in de hand. Raoul hoeft in dit systeem in ieder geval geen spullen meer te stelen, maar kan geld verdienen met wat hij leuk vind. Toch is de kans groot dat bij jongeren resultaten op school en sociale activiteiten er enorm onder kunnen gaan leiden.

Gameverslaving
Gameverslaving

Top 6 fiat geld transacties voor in-game items

Items, accounts en andere in-game items zijn in het verleden voor duizelingwekkende bedragen verkocht. Een top 6:

  1. Planet Calypso in Entropia Universe – $6,000,000
  2. Club Neverdie in Entropia Universe – $635,000
  3. Crystal Palace in Entropia Universe – $330,00
  4. Amsterdam in Second Life – $50,000
  5. Ethereal Flames Pink War Dog in DOTA 2 – $38,000
  6. Age of wilin Sword in Age of Wulin – $16,000

Conclusie

Massa-acceptatie in rijkere landen zal naar mijn mening moeizaam verlopen. Mensen die nu met een betaalpas of creditcard betalen vinden dit vaak prima. Waarom zouden zij overstappen op een geheel nieuw digitaal systeem, als het oude systeem voor hun werkt? Ontwikkelingslanden waar veel “unbanked” wonen, zullen wellicht sneller een ander betaalsysteem accepteren met lagere transactiekosten.

Ik zie toch kansen in de wereld van gaming. De schimmige wereld van in-gamevaluta-handelaren is enorm groot. Grote ontwikkelaars van games accepteren dit vaak niet, maar kunnen het toch nooit volledig tegengaan. Als zij een voorbeeld nemen aan games zoals Second Life of Entropia Universe, waar men uitbetaald kan worden in fiat geld, kan dit een win-win situatie opleveren voor zowel de speler als maker. Als deze makers zouden kiezen voor een cryptocurrency-uitbetaalsysteem, zal dit de acceptatie van cryptocurrency in het algemeen helpen. Het zou zelfs een omslagpunt kunnen zijn! Je helpt ook mensen aan een nieuwe manier van online werken en geld verdienen. Men moet wel oppassen voor gold farmers die onder erbarmelijke omstandigheden werken en gameverslaving.

Nieuwe games zoals Lordmancer II  willen blockchain, crypto en MMORPG’s met elkaar verbinden. Ik denk dat dit een goede stap vooruit is, maar dat de echte massa-acceptatie kan plaatsvinden als grote traditionele game-makers zich hierop gaan focussen.

Bronnen

All bronnen geraadpleegd op 13 en 14 december 2018. Tevens interessant voor mensen die meer interesse hebben in dit onderwerp.

  • https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_massively_multiplayer_online_games
  • https://uo.com/wiki/ultima-online-wiki/player/money/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Ultima_Online
  • https://hackernoon.com/real-money-trading-in-games-a-cryptocurrency-solution-5fdc719cc4f6
  • https://www.nytimes.com/2007/06/17/magazine/17lootfarmers-t.html
  • https://journals.tdl.org/jvwr/index.php/jvwr/article/view/868/633
  • https://www.forbes.com/sites/maddieberg/2017/12/07/how-youtubes-pewdiepie-made-12-million-this-year-despite-racist-videos/#2015c4f264e9
  • https://influencermarketinghub.com/pewdiepie-net-worth/
  • http://thechive.com/2018/04/29/the-highest-paid-twitch-streamers-will-make-you-reconsider-your-career-goals-18-photos/
  • https://www.nytimes.com/2007/06/17/magazine/17lootfarmers-t.html
  • https://newzoo.com/insights/rankings/top-25-companies-game-revenues/
  • https://community.secondlife.com/knowledgebase/english/buying-and-selling-linden-dollars-r46/
  • https://lindenlab.freshdesk.com/support/solutions/articles/31000138105-buying-selling-linden-dollars
  • https://www.secondlife.com/currency/buy.php
  • https://www.techtimes.com/mindark/205331/20170905/entropia-universe-allows-players-earn-real-cash-virtual-world.htm
  • https://www.therichest.com/rich-list/most-popular/10-of-the-most-expensive-virtual-items-in-video-games/
  • https://www.wepc.com/news/video-game-statistics
  • http://lordmancer2.io/