Afgelopen januari werd bekend dat Facebook alle advertenties gerelateerd aan cryptocurrencies ging weigeren. Deze beslissing is per direct teruggedraaid door het bedrijf. Facebook gaat weer een aantal soorten crypto-advertenties toestaan. Binary options en ICO’s zijn nog steeds niet toegestaan. Dat Facebook deze beslissing zes maanden na de crypto ban maakt, kan geen kwaad. Groot positief nieuws is fijn voor de wereld van cryptovaluta.
Wie mogen er op Facebook adverteren?
Niet alle mensen kunnen zomaar advertenties aanmaken op Facebook over cryptovaluta. Bedrijven kunnen zich bij de mediagigant aanmelden. Er volgt dan een screening. Wat er allemaal in deze screening gevraagd wordt, is nog onbekend. Zodra een bedrijf is goedgekeurd mag het advertenties aanmaken. Facebook heeft wel aangegeven dat zij feedback van gebruikers hard kunnen gebruiken. Er zullen dus ook nog cryptoadvertenties door de screening komen die toch niet volgens het nieuwe beleid zijn.
Waarom mag het nu weer wel?
Facebook heeft in het persbericht geen duidelijke reden gegeven. Wij kunnen hier dus alleen maar naar gissen. Wij denken dat het te maken heeft met twee dingen:
- Facebook mist omzet door het niet toestaan van cryptovaluta advertenties.
- Het bedrijf doet zelf ook onderzoek naar het toepassen van cryptovaluta en de blockchain. Ze kunnen bijvoorbeeld moeilijk met een Facebook crypto komen, terwijl adverteerders niet mogen adverteren.
Goed nieuws?
Jazeker. Gezien de daling van de afgelopen weken, is het fijn om positief nieuws te mogen verwelkomen. Het zal hoogstwaarschijnlijk op korte termijn geen groot effect hebben op de koersen. Het gaat er echter wel voor zorgen dat meer mensen in aanraking komen met cryptovaluta. Facebook is een belangrijk medium voor bedrijven om klanten te werven. Wij zijn wel blij dat het nog steeds niet is toegestaan om ICO’s te promoten. Hier zitten wat ons betreft toch nog teveel rotte appels tussen.